for I did not know true beauty til this night.

Kategori: Hjärtekross.

Mina topp-tre filmer, utan inbördes ordning;


Before Sunrise:
efter denna filmen började jag lyssna på Kath Bloom, tycka att Ethan Hawke var fantastiskt snygg och Wien är numera en stad jag inte längre är främmande för att besöka alls. Älskar alla konversationer de har i denna filmen. Jag snubblade över den en sen kväll när jag hade en litenliten tv i mitt rum. Kom in i filmen direkt och var tvungen att se hela. Sen dess har jag sett om den, flera gånger. Det finns även en del två, Before sunset. Som är bra, men, som med uppföljare brukar vara, sämre än första.


Playing by Heart:
Såg den först i åttan, på foto och film-lektion med mina sju bästisar och jag blev helt och hållet betagen av den, redan då, vid tretton års ålder. Det var bara sådär, fantastiskt. Och äkta. På ett sätt som jag då, amerikansk romcom-skadad som jag var, inte hade upplevt förr. Angelina Jolie, Ryan Philippe, Sean Connery och en hel drös med andra fantastiskt bra skådespelare är med i den här filmen. Att den inte blivit mer hajpad förstår jag inte ett dugg.



Romeo + Juliet:
Jag tror jag såg den i skolan också faktiskt, i mellanstadiet, när den bara hade några år på nacken. Jag kunde inte uppskatta allt det vackra i filmen då men minns att jag ändå var fascinerad över att de behöll det gamla manuset samtidigt som de helt moderniserat miljön. The world´s most famous lovestory, sägs det. Ja, av en anledning. Chris Rock spelar dessutom Mercutio, Romeos bästa vän. Hans monolog om nattens drottning aka Ecstasy är en dröm att se på.
Sedan är ju scenen när romeo möter julia till Des´ree´s låt Im kissing you bara i sig värt att se filmen om och om och om igen på.


Vad har ni för favoritfilmer?

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Klart jag inte gör!



    Hm, favoritfilmer.. Jag är hur kär som helst i Eternal Sunshine of the Spotless mind, och så tycker jag väldigt mycket om töntiga romantiska komedier. Och Pirates of the Caribbean! Oh dear, när jag såg scenen när Jack Sparrow kommer inåkandes i hamnen på den där trasiga båten tror jag att mitt hjärta hoppade över ett slag.

    2009-08-12 | 12:55:12
    Bloggadress: http://helh.blogspot.com

Kommentera inlägget här: