Somewhere over the rainbow blue birds fly.

Kategori: Saker man ser.

Idag ska jag lära er baka scones.

Först tar vi dessa ingredienserna, 5 dl mjöl, 100 g smör (helst hårt smör då, men detta flytande funkar också) 1 dl filmjölk och en handfull frysta bär.

Först häller man i mjölet, sedan smöret och filmjölken och arbetar ihop tills degen ser ut såhär. Då lägger man till lite bär (jag tog hallon och blåbär, funkar även med t.ex jordgubbar) och jobbar ihop allting till en deg. Om den är för kladdig, lägg till lite mjölk, om den är för torr, lägg till filmjölk.

Sedan rullar man sconsen till små bollar och gör kryss-snitt i dem. Jag brukar dock alltid göra ett hjärtsnitt på en av sconsen, så blir det lite competition om vem som får den, haha.

Sedan får de hänga i ugnen i ungefär 25 minuter på den här temperaturen.

Sedan serverar man dem helst med smör, ost och lite marmelad tillsammans med en kopp té.

YUM!

Kommentarer

  • nicolina säger:

    ser gott ut!

    2009-04-28 | 14:31:37
    Bloggadress: http://dimmigadagar.wordpress.com
  • Julia säger:

    Scones, åh, scones, mitt hjärtas kärlek.



    och vilken himla fin kommentar du lämnade! Den fick mig att studsa upp och ner ett tag, jag är så himla glad att du väljer att läsa min blogg.



    och det var en väldigt fin header du har!

    2009-04-28 | 20:46:21
    Bloggadress: http://ohhboy.blogg.se/
  • Julia säger:

    Scones, åh, scones, mitt hjärtas kärlek.



    och vilken himla fin kommentar du lämnade! Den fick mig att studsa upp och ner ett tag, jag är så himla glad att du väljer att läsa min blogg.



    och det var en väldigt fin header du har!

    2009-04-28 | 20:48:07
    Bloggadress: http://ohhboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här: